söndag 13 mars 2016

städa - städa - städa...

Jag städar också, precis som Lotta, gärna från grunden. Missförstå mig rätt, jag tycker det är oerhört tråkigt att städa särskilt den här vardagsplockningen, men varje år när det är dags att gå ut på balkongen och ställa i ordning inför våren, fram med bordet och stolarna, kolla i vilka krukor någonting lever, flytta runt alla de stora krukorna t.o.m. börja fundera på var mattorna ska ligga, sopa balkonggolvet från grus och jord. Digt et är jättemysigt (och tar en timme allt som allt...).

I helgen var det dags för storstädning på balkongen igen. Det var tur det bara tar en timme, för det är fortfarande iskallt i Malmö, inget sitta och dricka kaffe i solskenet här inte...

När jag kom in och tinade upp lite kom jag och tänka på när Lotta och Giggi städade ett torp som rivas dagen efter!
Egentligen skulle de städat ett torp som Lockige Fridolf och hans fru hade köpt. Det är helt men otroligt smutsigt så som en liten gentjänst för att Lockige Fridolf har stått ut med dem i en massa år kommer Mick på att han + lite andra klasskamrater ska överraskningsstäda torpet!
Lotta och Giggi tycker det låter som en bra idé men tar en senare buss, råkar ta fel stig, hittar ett torp men inte klasskamraterna och torpet är verkligen smutsigt och rätt mögligt!
Men skam den som ger sig, så Lotta och Giggi städar och städar och städar... De hinner med mycket och när klockan är halv fyra kommer de andra! Stackars Lotta och Giggi, vad de känner sig korkade när de inser att de har städat fel torp!!!

Men vad de jobbade! och och när jag storstädar sådär tänker jag på torpet och tillfredsställelsen man känner när det blir riktigt rent...

blogghälsningar
/Johanna
PS
Men småfjuttsstädande tycker jag inte om...


4 kommentarer:

Unknown sa...

Är det inte i denna bok som Lotta ger en beskrivning av ett ungt par som skulle bosätta sig i ett gammalt hönshus (eller liknande) där kvinnan var så himla nöjd efter att ha putsat och fejat.

Lena F sa...

Den episoden minns jag inte!? Men själv rekommenderar jag småfjuttsstädning varmt! Har lite hälsoproblem, som ger låg energinivå och det är lätt att ta ut sig för mycket och det blir bakslag. Älskade den grundliga städningen förr! Men nu har jag lärt mig att ta små, små delar och glädja mig åt små segrar. Till exempel städar jag kylskåpet en hylla i taget. Sätter som mål att stryka 5 föremål åt gången. Och blir superglad när jag kan pricka av något på listan! Så nöjd att det till och med har hänt att jag funderat på att skriva upp något, som inte stod där från början, bara för att jag orkat något extra!

caisa sa...

Härligt Lena! Det är de små segrarna som betyder mest. Och så viktigt att göra allt i sin egen takt. Jag städar ofta så grundligt att jag inte hinner särskilt långt. Men oj vad jag kan njuta av ett rent badrum eller skinande rena fönster. Sedan får gärna någon annan komma och dammsuga och ta de stora svepen. För när jag är klar med mitt projekt för dagen vill jag göra något roligare än att städa.

Unknown sa...

Lena...
Min mamma kallar det att punktstäda så som du beskriver ditt sätt att städa, lite i taget. Det är väldigt effektivt! Det känns betydligt lättare att bestämma sig för att t ex städa en enda låda än hela byrån. Att man sedan fixar en låda till när man ändå håller på - det är ju bara positivt!