tisdag 5 maj 2015

Magiskt!

 
Någon gång på sextiotalet upptäckte jag det fantastiska med att kliva in i en bokhandel. Alla de färgrika och spännande bokomslagen, känslan av att kunna välja och vraka för den slant som fanns på fickan. Pappersavdelningen med alla underbara små ting – inte var det alltid så lätt att bestämma sig.Men det som verkligen grep mig var dofterna! Det luktade papper, lite trycksvärta, blyerts och plast, kanske lite damm. Och bokmärkena, alla dessa små änglar och hästar och allt som man samlade och bytte med på skolgården, de hade sin egna alldeles speciella doft.
 
 
Än idag, när jag kliver in i vår lilla bokhandel i byn händer det att jag, fånigt sentimentalt, lyfter upp ett litet färgglatt, glänsande paket och sniffar på det. Fånigt, ja, men magiskt!

Vad jag köpte, förutom bokmärken? Lottaböcker, förstås!

Lena Fredriksson

Inga kommentarer: