söndag 15 april 2012

Reflektioner efter påsk





I skärtorsdagens Metro (2012-04-05) stod det om en undersökning gjord av söktjänsten Lissly baserad på en genomgång av 20 000 inlägg om påsken i sociala medier. Man kom där fram till att att ordet ”godis” var tre gånger så vanligt som ”Jesus”.  Umgänge med släkt och vänner samt god mat är vad påsken innebär för de flesta svenskar. Folklivsforskaren Ebbe Schön menar att påskens religiösa budskap alltid varit svårare att ta till sig än vad julens är. Därför har traditionen med kyrkobesök aldrig fått samma fäste som under julen. Sidan 14 i Metro pryds av glada barn utklädda till påskkäringar som spekulerar : ”Jesus? Det låter som en get.” , ”Blåkulla är en kulle med ett blått hus där blå gubben bor.” En tandläkare uppmanar oss att äta upp allt godis på en gång och borsta tänderna med fluortandkräm (finns det någon annan tandkräm numera?) Som sagt: En helt vanlig påsk på 2010-talet.

Hur firar Lotta och Giggi påsk? En gång är de på Höge turistgård där de klär ut sig till påskkäringar och delar ut ägg. På morgonen väcks de av att en mässingsorkester spelar ”Amazing Grace”.  Flickorna blir helt tagna och tror att de aldrig kommer att få uppleva något liknande. De hade gärna gått på påskdagens högmässa för att få höra mer, om det nu inte var så att de redan bestämt sig för att gå ut i skogen.  Överhuvudtaget besöker Lotta aldrig en kyrka om det inte är bröllop. Jag säger inget om det.  Hon är heller aldrig negativ till kristna människor. Esters böcker är religiöst neutrala och det är bra.

För mig är det viktigt att komma iväg på åtminstone en gudstjänst under påskhelgen. I år blev det på påskdagen i församlingens huvudkyrka. Jag går i och för sig i kyrkan annars också. Men vad skriver jag om på Facebook? Jag kommer på mig själv med att påskens inlägg handlar om mina fjädrar i busken ute i trädgården. Fjädrarna är också viktiga för mig. De har blivit en av mina moderna traditioner liksom att ställa fram Lotta- och Giggihattarna inspirerade av ett visst boksomslag. Jag lägger in sill själv, men har slutat måla ägg. Besök av små påskkäringar uppskattar jag eftersom jag själv gjorde likadant för fyrtio år sedan (tillskillnad från halloweens skelett med upp och ner vänd lie i handen som jag inte lyckats ta till mig). Jag tänker (obs detta är min personliga åsikt) att utan Jesu död och uppståndelse hade jag inte fått njuta av vare sig fjädrar i trädgården eller sill inlagd i lime.
Text: Eva Nyström

Inga kommentarer: