torsdag 12 april 2012

Den äckligt självgoda fru Sörensson



De vuxna i Esters böcker skildras ju oftast positivt, de är inkännande, tycker om ungdomar och de går att lita på. Men ibland blixtrar Ester till med en skildring av en egoistisk och självgod människa. Ett lysande exempel är, den elaka och skvalliga fru Sörensson i ” Farlig kurs Kaja”.

Damen i fråga dyker upp redan i kapitel 3, ”Klappbryggegatan 38”.  Hon har hårda, klara fågelögon och både Kaja och Git avskyr henne från första stund.

Jag gillar verkligen ”fru Sörensson-skildringen”. Jag känner igen hennes typ från min barndom och jag uppskattar hur Ester skildrar och klargör att Fru Sörenssons beteende inte är okey. Mobbing bland barn härrör inte sällan från dåliga förebilder bland vuxna som tror de är bättre än andra människor. Bra gjort, Ester!
Text: Maggan Weimar


1 kommentar:

Anne Marie sa...

Jag tycker inte om när, vuxna inför sina barn, högljutt framför sina åsikter och är spydiga mot andra människor. Alla har väl rätt och tycka vad de vill, men oartighet visar barnen att det är tillåtet att behandla någon på det sättet.