torsdag 5 april 2012

Minns ni att Faster Truddan 36 år, gifte sig med Farbror Jesper 42 år, just till Påsk?



Lotta är brudtärna och allt går för en gångs skull bra. Visserligen missar hon nästan bröllopet eftersom hon blir jagad till skogs av en hund, men väl i kyrkan går allt som smort.
Men så var det då detta med brudparets ålder. Knatt tycker att paret är två gamlingar, och det tyckte jag med då jag läste boken, "Lotta är sig lik", första gången. 

Men då jag för en tid sedan kollade runt lite med sällskapets styrelse om vilka av Esters hjältinnor som valt den bästa pojkvännen, fick jag bland annat till svar ”Faster Truddan”!

Jesper/Torsten Brem, (Ni vet, han är en av de där karaktärerna som har olika namn i olika böcker), är enligt ovan nämnda styrelseledamot både smart, snäll, snygg, stabil och humoristisk.

Visst märks det att man blir äldre, för jag kan bara hålla med, Truddan har gjort ett superkap…

Text: Maggan Weimar

7 kommentarer:

Anne Marie sa...

36 och 42 år! En ganska normal ålder att gifta sig i nu för tiden, men på 50-talet var man väl något kanske yngre.
Hur som helst har jag fortfarande den bilden inom mig att de var gamla till sättet och klädvalet.
Då kan de ju rent av ha fått barn också!?

eva N-m sa...

jag tycker det är konstigt att de inte fick några barn. men på den tiden ansågs det som sagt gammalt att få barn efter 35. mamma var 40 när jag föddes och det var rätt ovanligt på 60-talet. vad tiderna ändras! mamma och pappa var 36 resp 32 när de gifte sig. rena ungdomar enligt dagens mått.
Jag håller med om att Truddan gjorde ett kap. han verkar både vara snygg, välutbildad och utan tidigare barn i bagaget. han har väl gått in för karriären, hans mamma verkade ju glad att han äntligen gifte sig. jag tror de bägge var bra för varandra.

Maggan W sa...

Eva, han fortsatte ju med karriären i Madrid och där ska han ju vara kvar än...Hoppas Truddan hittade nåt bra jobb i Madrid hon med...

Anonym sa...

Har tagit fram denna gamla bok från1959 och läser den med stor behållning. De första böckerna är absolut de roligaste!
Tänk er att en tonåring kallar en 42-åring för farbror!

Annica sa...

När man läser de första Lottaböckerna märker man verkligen hur tiderna ändras.Lotta säger tant och farbror till sina vänners föräldrar och man duar inte varandra hursomhelst.I de sista Lottaböckerna när Lotta är gift kallar hon iallafall farbror Urban för Urban och inte farbror Urban.
Vilken respekt de hade för lärarna och vilken ordning de verkade ha iskolan när Lotta gick i "plugget".Lärarna duade man inte heller.Vilken skillnad mot hur det är iskolorna nu.

Eva n-m sa...

Det sista livstecknet från faster och farbror är ett vykort från madrid i Mitt i prick Lotta. vykortet föreställer en boutique (kan det bli mer 70-tal) där kläderna ligger i en enda röra. Sedan har ingen hört av dem. Inte förrän nu.

Anonym sa...

Vilka detaljminnen ni har av böckerna. Blev tvungen att kolla, sidan 26 Mitt i prick, Lotta!