måndag 2 augusti 2010

Föreningens historia - Stockholm/Solna

2008 hölls årsmöte och årsträff i Stockholm och Solna. Jag minns allra starkast guidningen i Solna och närområdet. Vår vandring och bussresa tog oss till Hagalund där vi fick lite kort historik. En historik som förmodligen är invävd i Lottaböckerna på två sätt. Dels som området där Cessi bodde, ni vet där Giggis hyrde rum under studietiden, dels i Bra gissat, Lotta från 1963. I denna bok beskrivs ett förfallet område, Ensta, som inom kort ska rivas. I häftet från träffen i Stockholm kan jag läsa att "nästan hela kåkstaden Hagalund revs på 60-talet". Visst hänger det ihop?

I Solna var det grindstolparna vid gångvägen upp mot Solna gymnasium som slog an en sträng hos mig. Det var så bra av guiden att flika in att hon själv lätt kunde föreställa sig Lotta runda grindstolpen med en väldig fart. Men kronan på verket var ändå att vi fick besöka lägenheten där familjen Ringnér-Lundgren bodde från 1940-talet. Lägenheten var inte exakt som Lottas hem men Childrens Hall med garderob och badrum fanns. Garderoben dit Lotta klättrade upp för att leta rätt på en skjorta och sedan sätta sig där med gitarren. Och balkongen med dubbeldörrar och utsikt mot en kiosk. Det var fantastiskt att få se! Tack till lägenhetsinnehavarna för deras gästvänlighet!

Guidningen i Stockholm och Solna gav mig en ny bild av platserna såväl som Lotta-böckerna. Det är alltid överraskande och spännande att åka på årsmöte och årsträff!

Anna Ridell

2 kommentarer:

Anne Marie sa...

Jag är rysligt avundsjuk på alla ni som hade möjlighet att få komma in i Esters gamla lägenhet. Skulle vara så intressant att se om min inre bild stämmer med verkligheten.

Irene sa...

Anna har rätt, det var en urmysig vandring i Hagalund, och även om jag tyckte en smula synd om nuvarande innehavare av våningen i Sundbyberg, är jag mycket tacksam att de släppte in oss..det blev lätt att förstå Lotta och Giggis eviga kutande skolvägen fram, då det var låångt mellan Lottas gata och deras skola..att de alls hann i tid någon dag var strongt av dem, tycker jag.