onsdag 21 april 2010

Vykort på Katrineholms järnvägstation


Katrineholms järnvägsstation anno 2009 Foto: Anna Ridell

I Lotta i topp av Merri Vik från 1967 är Lotta i Wien och har precis nyss kommit på att vykortet hon lagt på lådan inte var adresserat till "Schweden".  Det var vykortet till Paul tillråga på allt. Lottas vän Vio finner på råd och ställer sitt vykortsförråd till förfogande. Genom att blunda och peka väljer Lotta ett kort, skriver snabbt dit sin hälsning och sätter på frimärke. Så traskade de två flickorna till brevlådan med kortet.

"Det var först på hemvägen som Vio plötsligt blev tystlåten och fundersam...
– Vad är det? undrade jag.
– En småsak, bara...sa Vio. Men du – jag undrar, vad var det för ett kort du valde egentligen?" (Vik, 1967, s.83-84)
Vio kommer på att kortets motiv var Kungsträdgården i Stockholm! Och hur ska Paul ta detta att Lotta skickar kort med hälsning från Wien, på ett kort med motiv från Kungsträdgården i Stockholm? Lotta påpekar att Vio sagt att alla kort var från Wien varpå Vio svarar:

"– Alla de andra var från Wien, sa Vio. Det var bara det där som var från Stockholm. Jo, jag har ett till från Sverige. Järnvägsstationen i Katrineholm.
– Så synd att det kom undan då, sa jag bittert. Annars kunde jag ha skickat det och skrivit 'Här steg jag av tåget när vi kom till Wien'." (Vik, 1967, s.85)


Du kan läsa om träffen i Katrineholm 2005 där allt startade på inlägget Föreningens historia - det började med en träff...

Inga kommentarer: