måndag 19 april 2010

Tjuvkik på vad som kommer....

Stadshuset i Malmköping


Här kommer en tjuvkik på en av de centrala byggnaderna i Malmköping. Stadshuset. I lördags var jag och sambon där och rekognoserade inför 29 maj. Med bilder från Lusthusets gåta i minnet gick vi på jakt för att fånga dem med kameran.
Gata upp och gata ner, hit och dit, fundera och diskutera. Nu tror vi att vi hittat alla ställen som nämns i boken men hela köpingen är intressant att titta på. Nya hus blandas med gamla på ett trevligt sätt. Det finns butiker, caféer och i alla fall en välfylld second hand-butik. Den gick vi förbi på väg till Stationshuset som numera innehåller museum. Och vi kom ut ur second hand-butiken med tunga kassar och en grill! Då kändes vägen till stationen lång kan jag säga. Utan packning är det dock inte långt alls.

Stationshuset var en färgsprakande upplevelse! Bra mycket roligare än de flesta liknande byggnader jag sett. Kanske får ni en glimt av det huset också vad det lider? Efter utflykten ska jag nu fila till vandringen, guidningen och finputsa programmet. Jag hoppas att vi blir ett nätt lite gäng!

Det är flera som förbereder kommande aktiviteter. Värdgruppen för årets årsmöte och årsträff i Köpenhamn är i full gång. Vi kan se fram emot en liten förhandsrapport om några veckor.

Närmast i tiden ligger "Lottavandring" i Malmö. Ta chansen att se Malmö ur Lotta Månssons perspektiv 8 maj!

Lästips
Lusthusets gåta, 1969, av Ester Ringnér-Lundgren
Fyra Lotta-böcker skrivna under pseudonym Merri Vik
Rena snurren, Lotta!, 1962
Vilken tur, Lotta!, 1969
Det spökar, Lotta!, 1972
Då kör vi då, Lotta, 1983

Vad tror du om detta?

P.s, jag hittade en sak på secondhanden som jag ska visa er snart.

Anna Ridell

Inga kommentarer: