tisdag 15 juni 2010

Föreningens historia - Malmö

Öresundsbron i disig solnedgång. Foto: se info nedan*

Försommar 2007. Det gick på ett musklick, jag hann inte tänka. Satt på jobbet och sökte efter något på nätet, när en artikel om ett Lotta-fan dök upp i ögonvrån… Lotta Månsson – Ester Ringnér-Lundgren, det var länge sedan...! Jag måste se vad det var.

Från artikeln kom jag vidare till en hemsida som var som en färgglad godisbutik, i Wahlströmsrött, med Heidi Lindgrens fantastiska Lottaomslag strösslade längs marginalerna.

En hänvisning till det litterära Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren: ”Vill du bli medlem?” stod det. Det behövdes bara ett klick - så var jag med. Och det kändes så rätt!

Några dagar senare kom ett välkomstmail från en Marianne Ringnér, som visade sig bo i min hemstad, Malmö. Var det en släkting till Ester? Hon skrev att sällskapet snart skulle ha sitt årliga möte i Malmö och att hon hoppades att jag skulle vilja delta. Vad spännande allt var. Och så välkommen jag kände mig!

Lördagen den 25 augusti stod en grupp människor modell större skolklass framför stationen, och när jag anslöt, kände jag mig genast som en i gänget. Två kvinnor, Marianne Ringnér och Lena Fredriksson, tog täten i en stadsvandring som visade min stad ur en helt ny synvinkel: Lotta-perspektivet.

Vi såg gamla Epa, där Lotta köpte ett frimärksalbum till farbror Fredrik, och modebutiken där Giggi och Lotta träffade hemska Maran. Via kassettbandspelare och megafon spelade de upp Sten Nilssons ”För jag kan lova dig och lova dig och lova dig” så att det dånade över Lilla Torg, precis som i Vilken tur, Lotta!

På kvällen hade vi kräftskiva i hyrd lokal och sjöng Farmareflickan för fulla halsar. Stämningen var så vänlig och välbekant. I detta fantastiska Sällskap av idel vänner känns varje träff som ett äventyr i en Lottabok!

Lotta Malmstedt



*Bilden är fri att använda enligt: Tillstånd ges att kopiera, distribuera och/eller redigera detta dokument i enlighet med villkoren i GNU Free Documentation License, Version 1.2 eller senare, utgiven av Free Software Foundation; exklusive eventuella oföränderliga avsnitt och text på fram- och baksida. Licensen finns i sin helhet här. Bilden hittades på sv.wikipedia.org 19 april 2010

4 kommentarer:

Maggan W sa...

Vad trevligt det låter att se Malmö ur Lottas perspektiv! Fast roligast är att tjejerna spelade Sten Nilsson på torget ha ha ha!!!

Anna R sa...

Ja musikinslaget är nog det jag minns bäst. Det var så roligt att stå där ett gäng och lyssna på en Sten Nilsson låt. Och så var det känslan när jag kom till Malmlö. Jag hade inte varit där förut och det kändes mycket närmare Europa på något sätt.

Maggan W sa...

Var det nån`som frågade vad ni gjorde eller fällde någon kommentar? ( någon förbipasserande ej invigd menar jag.)

Anna R sa...

Nej inte vad jag minns. Faktiskt. Men å andra sidan var det ju festival i Malmö så det hände väl saker hela tiden överallt.