fredag 23 april 2010

Föreningens historia - Det klubbades i Norrköping

Norrköpings Centralsstation

Förväntansfull, nyfiken och en liten aning undrande över hur dagen skulle bli, satte jag mig lördagen den 27 augusti 2006, på tåget till Norrköping. Jag skulle delta i det första årsmötet i Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren.*

I slutet av 50-talet läste jag min första Lotta-bok då min syster fick Lotta är sig lik i julklapp. En av våra kamrater hade några böcker om Kri som jag också läste med stor behållning. Ester Ringnér-Lundgrens böcker och framförallt Lottaböckerna hade alltså i nästan 50 år varit böcker jag ständigt återkommit till och läst många, många gånger.

Känslan när jag stigit av tåget och utanför stationen i Norrköping fick syn på Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgrens skylt och en skara glada personer – och insåg att alla delade mitt stora intresse för Lottaböckerna – går inte riktigt att beskriva. Tills jag några år tidigare hittade en hemsida om Lotta-böckerna och upptäckte att jag inte var ensam vuxen som fortfarande läste Lotta-böcker hade jag aldrig pratat med eller träffat någon annan Lotta-läsare.

Dagen i Norrköping gick fort. Att sitta i solen på Strömserveringen och höra en av föreningens medlemmar läsa upp ett brev hon fått från ERL var overkligt och fantastiskt trevligt. Promenaden i Norrköping på spaning efter Lotta-miljöer, lunchen, årsmötet, frågesport och hela tiden mycket prat om böckerna med trevliga människor som alla ” pratade samma språk” gör att dagen finns bevarad i mitt minne som en mycket speciell dag.

Eftersom jag tyvärr inte hade möjlighet att delta även på söndagen satte jag mig igen på tåget, mycket nöjd och glad. Jag var övertygad om att detta bara var den första av många kommande möten och träffar i sällskapet som jag absolut ville delta i.

Karin Eklöf, april 2010

*Vi som träffades i Katrineholm 2005 blev den så kallade interimstyrelsen och vi arbetade fram stadgar. Årsmötet som hölls i Norrköping 2006 var det som godkände, klubbade, stadgarna och valde styrelsen. /Anna Ridell

Föreningens historia - del ett Katrineholm 2005 

Bilden är licensierad enligt Creative Commons Erkännande Dela Lika 2.5

Inga kommentarer: