måndag 26 april 2010

Leta efter denna - Bland tomtar och troll

Häromdagen skrev jag om rekognoserandet i Malmköping och att jag hittade något där jag skulle visa er. Jag hittade boken Bland tomtar och troll, man säger oftast Tomtar och troll, 92:a årgången (1999). I denna bok kan man läsa en av de sagor Ester Ringnér-Lundgren skrev. Sagan heter Trollnystanet. 15 september skrev jag om detta på den gamla bloggen: "Sagan handlar om vad som händer när två trollgummor bestämmer sig för att trolla en hel dag. De ordnar allt från äpplen på träden, 1 april, trädgårdar fulla av betjänter och katter som blir björnar."

Innan jag kom fram till vilken av alla de böcker i denna sagoboksserie som ERL hade en saga publicerad hade jag bläddrat igenom "böckerna från 1990-2007 förutom boken från 1997". Har du hittat någon saga författad av ERL i någon tidning eller sagosamling? Berätta för oss eftersom vi samlar på all information om denna författare som vi kan få.

Sagoboken Bland tomtar och troll i en mossig grenklyka. Foto: Anna Ridell
Anna Ridell

2 kommentarer:

Lena F sa...

NejmensåFINT! Fotot, alltså. Kul idé att sätta boken just så. Hela sidan är förresten jättesnygg!

Anna R sa...

Tack! Jag gillar att ta kort på saker ute. Det bästa ljuset är utomhus.