torsdag 28 januari 2016

Lottabokcirkel i Malmö...

Jag har varit med i sällskapet i många år men utan att delta i något, tyckt att det är ju roligt att någon mer än jag tycker Lottaböckerna är kul, snällt betalat min medlemsavgift men mer har det inte varit…

Till för lite mer än ett år sen, när jag fick syn på att det skulle starta en Lottabokcirkel på Café Mäster Hans i Malmö.
Suverän kombo - gammeldags fika (de hade t.o.m. Napoleonbakelser ibland...) och min barndoms favoritbok!

Två böcker per gång, lagom mycket att både hinna läsa och hinna prata om. Jag har i omgångar läst alla Lottaböckerna men då har jag läst den jag har känt mig sugen på just vid det tillfället och det har ju varit en här och en där med hopp fram och tillbaka i tiden.
Att läsa i tidsordning och dessutom prata om det man har läst gör att man får riktigt gräva ner sig i böckerna, höra detaljer som man inte tänkt på tidigare (det händer oftare än jag trodde), se om omslaget stämmer överrens med innehållet (för det mesta), skiljer sig upplagorna åt (ibland)?

Böckerna är förstås viktiga men minst lika viktigt är fikat. På Mäster Hans i Malmö (de har tyvärr kursat och stängt sen i somras) fanns mina favoriter vaniljhjärtan + mackor, bakelser och kaffe i kopp!

Men ändå viktigare än VAD för sorts fika är ATT sitta och fika och prata Ester - Lotta - Estersällskapet. Få höra om vad som har hänt sen sist, vad folk har läst för någon annan Esterbok på sistone eller om någon har råkat ut för någon Lotta-relaterad situation eller något annat oss Lottanördar emellan:)

Eftersom Mäster Hans har slått igen håller vi till på Satori i Malmö. Tyvärr lite bullrigt och nu har vi nog ätit oss igenom sortimentet så vi byter plats, söndagens bokcirkel kommer att vara på  Coffee Factory på Triangeln i Malmö kl. 14.15, då snackar vi om Heja Lotta! och Toppen, Lotta!, det blir säkert lika kul där!

Vill du vara med. E-posta Caisa på info@estersallskap.se , så hon vet hur många hon ska boka bord till.














/Johanna Nordbring














Inga kommentarer: