söndag 20 april 2014

Påsk med Kaja!


 
Den sista av sju Kajaböcker, Kaja och viskande rösten, inleds med att Kaja tillbringar två veckor på ett pensionat i Småland. Familjens husläkare anser att hon behöver luftombyte efter en envis virusinfektion. I stället för havsvindar ska hon nu andas in skogens brus. Kaja är inte speciellt glad över detta, även om det innebär extra ledighet från skolan.

   Lagom till påsk kommer Kaja hem och då väntar en överraskning. För första gången på fjorton år ska hela familjen: pappa, mamma, Kaja, Lilian och Lasse fira denna helg tillsammans. De åker till Göteborg där pappans fartyg Vikingaland har lagt till.  Systrarna Kaja och Lilian börjar med att ”göra stan”.

”Påskafton är en väldigt trevlig dag!

 Vår i luften, vår i alla butiksfönster, knoppande vår i parkerna, blommande vår i blomsteraffärerna. Torgen - en sprakande fest av färger från påskrisens fjädervippor till fången av tulpaner, hyacinter, forsythia – solglitter över alla gator, ja, till och med i ögonen på människor vi mötte.”(Kaja och viskande rösten (1968), s. 83-84)

Pappan har gett systrarna pengar till varsin klänning. Till slut hittar de detta i en ärtig, engelsk boutique. Med klänningarna inslagna i snitsiga pappkartonger beger de sig till ett stort varuhus med tesalong och musik. De dricker dock kaffe och äter räksmörgåsar. På varuhuset passar de även på att inhandla servietter (sic!), ljus, blommor och påskpynt inför kvällens supé.

När familjen åter samlas förmodar jag att de är på båten. Några sidor tidigare finns beskrivet hur Kaja och Lilian står vid relingen och drömmande tittar mot horisonten. Men – har de ett sideboard på en båt? Maten finns inte beskriven alls, men Lilian och Kaja dukar i alla fall bordet med gula tulpaner i låga skålar och minibuketter av luktviol i små glas. Vid varje kuvert en marsipankyckling och så ett dekorerat påskris på sideboardet. Brodern Lasse tycker att de varit lite väl konventionella, men Kaja replikerar snabbt att hon gärna övertar hans konventionella påskägg fyllt med choklad.

Helgen avslutas med operettbesök på påskdagen samt annandagslunch på Henriksberg.

  Text: Eva Nyström

 

3 kommentarer:

Annica sa...

Har sex av de tio Kajaböckerna i min Estersamling. Några är min mammas och resten har jag hittat på loppis.
Läs Kajaböckerna om du hittar dem på loppis eller antikvariat. Gillar verkligen Esters sätt att skriva.

Annica sa...

Menar förstås sju Kajaböcker inte tio.

eva sa...

Lotta är ändå närmast mitt hjärta. Eftersom jag läst Kaja som 40 + are(sedan jag kom med i ERL) så blir det inte samma sak. jag har lyckats få tag i fyra av sju.