lördag 12 april 2014

Lotta har aldrig någonsin sett en bärfis...



Om det inte varit för Ester vet jag inte om jag överhuvudtaget känt till att det fanns ett djur vid namn bärfis! I ” Arma, Lotta! ” är klassen på zoologiskt museum och tittar på uppstoppade djur. När ungdomarna samlas för att äta medhavd matsäck efteråt, avslöjar Tomten att det enda djur han var intresserad av att se, var bärfisen. Så här förklarar han sitt intresse för detta udda djur:


Ni minns hur det var, när man var liten – och än idag förresten… Man hittar ett stort fint vinbär eller hallon eller blåbär och stoppar det i munnen så där njutningsfull ni vet…  I nästa sekund har man en vedervärdig smak i hela munnen och spottar ut alltihop… Därför att det satt en liten bärfis på det där vinbäret eller vad det nu var. Men märk väl – jag har aldrig sett en bärfis.”


Lotta håller med Tomten och beklagar att hon gått miste om den ”intressanta upplevelsen att se en bärfis i vitögat”.  Jag håller med Lotta att det vore högst intressant och har därför vid flera besök på Naturhistoriska Riksmuseet letat efter just bärfisen, fast utan resultat. Jag vet att jag kunde frågat  någon , men det känns aningen fånigt att fråga efter en bärfis.  Jag har alltså ännu ej fått se detta djur, dock tror jag att jag smakade ett resultat av en bärfis så senast i slutet av augusti…

Kan det kanske vara en aktivitet för en årsträff att gå på museum och kolla på bärfisen?


 Text: Maggan Weimar

2 kommentarer:

Anne Marie sa...

Är det inte bättre att kolla på någon vinbärsbuske? Men se upp så det inte står en konstnär bakom gardinen!

Rut sa...

Även den 23:e oktober 2011 var bärfisen omskriven här i bloggen.
Gå in på Bloggarkiv här till höger och välj "oktober 2011".
Lyckades inte någon hitta en bild på djuret den gången?