fredag 14 februari 2014

Lotta på Rönnviks nya golfbana!

 
I "Alla tiders Lotta!" från 1970, hamnar Lotta på en golfbana där hon ställer till  trubbel för de två humorlösa herrarna "far och son" Klammer.

Ja, hon kallar dem ju förstås för "Big John" och "Manolito" efter karaktärerna i tv-serien High Caparall.   
På omslaget här bredvid ser vi hur Lotta dänger i väg en målarpensel på unge herr Klammer, även kallad Manolito. 

I alla fall, Lotta råkar på herrarna Klammer vid ett antal förtretliga sammanträffande i boken. Vid ett av dessa tillfällen får hon för sig att den äldre herr Klammer ryser till.
Lenni som är med Lotta vid då hon får denna känsla menar att hon inbillar sig detta, men Lotta är inte så säker...


 På samma sätt som Lotta, kan jag ibland få för mig att personer som tycker jag är "för mycket", ryser till när de ser mig.
En vän till mig frågade en gång hur i all världen jag kommit på något så underligt ?

Svaret är ju förstås att jag läst så mycket Lotta att Ester texter liksom är införlivade i mitt väsen och i mina tankar. Fast jag egentligen inte vet  på riktigt om någon ryser när de hör eller ser mig,  kan jag inte hjälpa att tanken bara kommer för mig så där ibland.
 
Fast en sak undrar jag? Manolito var ju mörkhårig och på omslaget är ju unge Klammer är ljus?

Jag antar att jag ännu en gång har anledning att uttrycka mig aningen småsurt över att illustratören inte är mer påläst. Alla människor på den tiden visste väl hur Manolito såg ut?
Eller hade inte illustratören läst boken ordentligt?

Om det sistnämna är fallet, vill jag bara säga ett enda ord "Skäms"!

Text: Maggan Weimar
 
 

1 kommentar:

Irene L. sa...

Nej, herrarna Klammer på omslagsillustrationen liknar vare sig Big John eller Manolito. Den yngre har en svag likhet med Big Johns son Billy Blue (som jag dyrkade).