torsdag 9 januari 2014

När är julen egentligen slut?




"Det var sista dagen av jullovet."
"En sådan dag borde man utnyttja till något skojigt, men det gör man sällan. Åtminstone gör inte jag det! Driver i stället omkring litet håglöst och pustar över oxveckorna , som ligger framför mig. Ett utmärkt ord det där ”oxveckorna”! Säger precis hurdana veckorna i januari brukar vara. Tröga, tråkiga… Julen med alla glada och mysiga stunder är över, granen barrar för fullt – ser dammig ut dessutom – julprydnaderna börjar man så smått bli trött på. Den enda julsak som får stå kvar ända fram till februari är en liten konstgjord gran med pyttesmå ljus i olika färger. Den står på köksbordet från första advent och det första mamma gör när hon kommer ut i köket om morgnarna är att tända den. Faktum är att den har stor psykologisk betydelse och liksom hjälper oss fram till februaris ljusare morgnar. "                                (Lotta går till sjöss s. 5) 

 Ovanstående stycke inleder kapitel 1 En vanlig dag i januari. Det var den allra första Lotta-bok jag läste och jag fastnade direkt! Även om jag bara hade gått ut tvåan och kanske inte förstod alla formuleringar, så satte denna författare ord på en känsla.
Ännu efter fyra decennier kan jag referera till Lotta. När är det förresten dags att slänga ut julen? I min familj har vi alltid börjat vid tjugondag knut.  Jag vet att många tar bort såväl julgran som tomtar redan innan trettondagen. Å andra sidan plockar de kanske fram alltihop i början av december, vilket känns lite främmande för mig. Det är som om jag hellre vill dra ut på julen så länge jag kan. Januari månad är tillräckligt grå och dyster ändå. Under adventsveckorna händer det så mycket annat roligt. Allra värst är att ta ner de elektriska ljusstakarna. Plötsligt blir allt så mörkt. Belysningen på stan´ försvinner också. Därför är jag glad över att många behåller ljusslingorna i sina trädgårdar allt längre.
I år klädde jag julgranen den 2:a januari.  Förklaringen är, att jag fick den då. En familj annonserade ut denna konstgjorda (men mycket naturtrogna) gran under ”skänkes” i en köp- och- säljgrupp på Facebook. Så klart att jag nappade. Det är flera år sedan jag hade en julgran och äkta vara är inte att tänka på p.g.a allergi. De tyckte att det var dags att ”kasta ut den” efter nyår och tänkte köpa en ny nästa gång. Där kan man säga att jag gynnades av att vissa tenderar att avsluta julen alldeles för tidigt.   

Text: Eva Nyström

Inga kommentarer: