lördag 18 januari 2014

Helvetesmaskinen, eller rättare sagt skolans nya högtalare!



I den allra första Lotta-boken, ” Ja se, Lotta!” återfinns den i Lotta-kretsar så kända episoden, där Lottas och Giggis högst informella samtal skickas ut via högtalare till skolans samtliga 48 klassrum.

Lotta och Giggi får till uppgift av Lockige Fridolf att sortera in diverse materiel i skolans referensbibliotek. När de inte hittar rätt plats till några räkneuppgifter tar de paus och slår sig ner i varsin bekväm fåtölj. Bredvid deras fåtöljer står ett skåp som inte stått där förut. Lotta undrar lite varför skåpet står där och vad det är för något, men Giggi avfärdar ”skåpet” med kommentaren:

 ”En helvetesmaskin av något slag, bry dig inte om den. Det finns skojigare saker att tala om.”

Dessvärre så har Giggi lite rätt… man kan ju faktiskt kalla högtalaren för en helvetesmaskin för eftersom någon glömt stänga av den sänds Lottas och Giggis högst informella samtal ut till hela skolan!

När jag läste episoden som barn tyckte jag inte att den var speciellt rolig, utan bara pinsam. Jag tyckte väldigt synd om tjejerna och var glad att jag inte var i deras situation. Men som så ofta är Esters text dubbelbottnad. När jag läser som vuxen förmedlar texten något annat. Förvisso är det fortfarande synd om tjejerna men texten är så väldigt roligt skriven!

Jag ska inte förstöra för er. Leta fram ” Det är Lotta, förstås!” och njut av kapitel 15 ” Verkligheten är underbarare än dikten” och skatta gott! Vikarien Friskus som tjejerna nämner i sin radiosända konversation lär enligt Knatt, som hade honom just den lektionen, skrattat så att man såg visdomständerna på honom…

Text: Maggan Weimar

 

 

Inga kommentarer: