söndag 6 oktober 2013

Hur står det till med tandborstningen i familjen Månsson?


På bokcirkeln i Stockholm har vi diskuterat denna mycket angelägna fråga ingående.  Det händer ju titt som tätt att Lotta hittar choklad, marsipangrisar eller något annat gott i sin polkagris och detta sker företrädesvis om natten. Går hon då upp och bortsar tänderna efteråt? Det verkar inte så, eftersom Ester aldrig nämner något om tandborstning. Är det ett tecken på att det förekommer en del karies att käftistider, (tandläkartider), nämns då och då? Fast man får förstås aldrig veta något om Lottas tandhälsa bara att hon missat tiden, gått dit på Malins tid mm.

Ja, jag erkänner att vi i Stockholms-bokcirkeln att diskuterar rätt underliga saker ibland…Men ni anar inte hur kul vi har! 

Och cirkeln är öppen för alla som vill vara med! Välkomna!

Text: Maggan Weimar

2 kommentarer:

Anne Marie sa...

I samma klass (1954) står det på sidan 77:
-Annika, sade jag strängt, du äter på något, det hör jag. Vad äter du på?
-Knäck, svarade Annika.
-Knäck? sade jag. Sedan du borstat tänderna! Är du rent snurrig?
-Nej, sade Annika, jag tycker, jag är rätt klyftig. Jag har marmelad också... Vill du smaka?

Men det ville storasyster absolut inte - då! Men efter bara ett par minuter hade hon både knäck och marmelad i munnen.

Ja visst är det mycket godis i Esters böcker. Jag kan bli väldigt sugen i bland och kokar mig en liten knäcksats när jag läst om det i någon av hennes böcker.

eva N-m sa...

i helt otroligt Lotta verkar det som om Lotta inte gillar tandläkare särskilt mycket. Då hon ska söka jobb på bokförlaget som har en tandläkare som granne frågar hon tandläkaren om han plågar folk. men tandborstning nämns i bland i flera böcker. De packar ner tandborsten när de ska resa bort. däremot inte tandkräm.