söndag 23 december 2012

Dopp i grytan på nyårsafton?



I Vilken Vals Lotta har familjen Månsson besök av Vio med föräldrar, till vardags bosatta i Wien. Menyn denna nyårsafton består av dopp i grytan (s.100).  När vår familj har ätit denna rätt har det alltid varit på julafton, men mamma säger att i hennes barndomshem kunde det hända på nyårsafton också.  För övrigt har jag aldrig förstått tjusningen med våta brödskivor. Numera vill väl de flesta människor ha sina revbensspjäll marinerade i någon variant av sojasås. Jag också. Då blir det inte mycket till spad att doppa i.

Vad äter man då på julen i Lottaböckernas värld? Som vi alla vet så är själva julaftonen höljd i dunkel. Förberedelserna inför helgen är däremot ganska detaljerat beskrivna i fråga om julklapps-, gran- inköp och julkortsskrivande. Därför borde det lagas en hel del mat också. Det gör det nästan inte alls. I Heja Lotta lagar mamma Lisa kalvsylta. Det gjorde mormor också, enligt mamma. Min mamma har inte gjort det vad jag minns.  Hon gillar däremot att äta det, vilket inte jag gör.

I Toppen Lotta får vi i alla fall veta att Lotta tycker om julmust. Hon säger att det är mycket godare än mellanöl (s. 75-76). En gång provade jag kyckling kokt i julmust. Det blev lite som porterstek. Roligt att läsa recept och experimentera!

Nej, jag hittar faktiskt inte så mycket stoff om vad Lottas familj äter på julen. De verkar mest baka kaffebröd. ”Saffransbullar, pepparkaksgrisar, havrekex, sockerkaka” (Heja Lotta s.152) Sockerkakan i Lotta-tappning borde väl snarare kallas Saltkaka! Någon som törs prova? Inte jag.
Text: Eva Nyström

Inga kommentarer: