tisdag 28 februari 2012

Skillnaden mellan mig och Lotta Månsson



Karakteristiskt för Lotta är, att ett misstag ofta för något gott med sig.
När hon stiger på fel tåg eller buss leder det till en upplevelse som hon annars hade gått miste om.  Hon får åka på utflykt till Gammeltuna med Gitarrens Vänner (Var Glad Lotta) och hoppa in som avlösare på Hilmas Kaffestuga (Rena karusellen Lotta). Vad händer om jag tar fel tåg? De få gånger jag hittills gjort det har ingenting hänt förutom att jag blivit några timmar försenad. Inga roliga episoder finns att berätta förutom att jag en gång fick åka tåg på rekvisition.  Jag och min unga kurskamrat Sara var på väg hem från en föreläsning i grannstaden. Högskolan har undervisning både där och i vår stad. Transporterna mellan de bägge orterna har ibland skett med abonnerad buss, men just denna termin fick man åka gratis tåg. På järnvägsstationen träffade Sara två killar som hon kände sedan gymnasietiden. Vi gick mot vagnarna. Killarna följde efter oss och vi följde efter dem. Ingen bar därför ansvaret för att tåget vi hade gått ombord på satte sig i rullning åt fel håll. Vi fick åka med till nästa station gratis, försedda med en handskriven lapp att visa upp på återresan: ”Fyra resenärer klev på fel tåg”.  Konduktören fällde en kommentar om att det nog vore bäst att vi lärde oss lite geografi också……

Nu har det tillkommit en komplikation i min hemstads busstrafik. Linjenätet har gjorts om helt och hållet. Förutom att bussarna har fått nya nummer har de dessutom försetts med en färgad cirkel runt numret. Jag förstår inte vad det ska vara bra för. För mig som kopplar samman såväl bokstäver som siffror med färger är det helt förvirrande att linje 2 kallas Den Gula. Tvåan har varit blå så länge jag kan minnas. Det är ju trean som är den gula siffran! Risken att jag ska ta fel buss är inte stor eftersom destinationen står med stora bokstäver bredvid siffran, men ändå ... Min världsbild har rämnat. Har någon annan med samma egenhet hittat på detta system och använt sina egna färger?  Positivt är att bussarna nu går tätare än vad de gjorde förut. Negativt är att busstabellen blivit så stor att den fyller upp hela handväskan.  Efter en bläddring i tabellen konstaterar jag att sjuan och åttan ser ut ungefär som de gör inne mitt huvud. Sjuan är brun precis som den ska vara, fast den kallas här för  ” Kaffe Latte”!

Text: Eva Nyström


2 kommentarer:

Annica sa...

Så kul att följa din blogg.Tänk att det finns så många andra som jag som också älskar Lottaböckerna och läser dem om och om igen.Har läst Lotta sedan jag var 13 år och är nu 33 år och läer dem ännu.Böckerna har allt humor,kärlek och spänning hur ska det gå för Lotta.

Maggan W sa...

Det är väldigt roligt att det finns en kaffe latte buss :)