söndag 16 oktober 2011

Möte med den Stora Världen



I Lottaböckerna är det oftast den så kallade Lilla Världen som skildras och inget ont i det.  Jag älskar att läsa om vardagens förtätade dramatik .  Lotta rör sig för det mesta mellan sin hemstad och sommarstugan i Rönnvik.  Samma personer dyker upp överallt.

Ibland vidgar hon sina vyer. Studentexamen firas med en resa till London tillsammans med Giggi. Vi läsare rycks med av deras fascination över hur stort allting är, hur mycket trafik och hur många olika folkslag där finns: ”Det vimlade av mörkhyade människor, från Afrika och andra tropiska länder (sic!)”  ….”Jag var nära att fånga en exotisk man i mina garn. Eller rättare sagt i hans….!” Lottas möte med den stora världen blir rent handgripligt. En utstående ros på hennes silverarmband fastnar i en högväxt, svarthårig, svartskäggig afrikansk mans mantel så att den nästan slits av honom . Mannen ser på Lotta  med sina kolsvarta ögon och muttrar något som Lotta inte förstår. Hon undrar om han nedkallar gudarnas misstag över henne.

Rasistiskt eller ej? Vad tycker ni? Lite på gränsen kanske. Idag hade det knappast passerat korrekturet. Boken är skriven 1974 och jag läste den som 10-åring när den kom ut. Lotta bor i en medelstor svensk stad liknande min och hon är äldre. Det verkar som om tjejerna knappt har sett en människa av utomnordisk härkomst förut. Visst fanns det enstaka färgade personer i Sverige 1974? Man får snarare en känsla av att det är 50/60-tal. I alla fall så visar denna episod hur tiderna har förändrats.    

Eva Nyström

4 kommentarer:

Anna sa...

Den kontrasten beskrivs ju mellan Lotta och många i vuxenvärlden. Att den vuxna ska bli så fasligt missnöjd och obehaglig till mods av Lottas framfart. Men så behöver det ju nödvändigtvis vara.

Jag är ingen expert på rasism och hur den tar sig uttryck i litteratur, men rasism handlar väl om att "den andra" är sämre människa helt igenom än den första. Och det handlar väl inte episoden om?

Maggan W sa...

Det fanns massor av utomnordiska personer i Sverige i början på 70-talet.Men Ester var till åren kommen och hängde väl inte riktigt med? Fast rasistiskt tycker jag inte episoden är, eftersom det ej är menat så. Men i de första böckerna menar ju Lotta att personer med bruna ögon är falska? Tror faktiskt inte det hade passerat idag.

Lena F sa...

Håhåjo, visst hade texten om bruna ögon funkat idag. Det är ju ett långt resonemang, som mynnar ut i hur fånigt det är att "döma fisken efter ögonen".

Eva n sa...

Har jag skrivit detta förut? I trean hade vi "hej matematik" Stapeldiagram stod på schemat och uppgiften gällde ögonfärger i vår klass. Fröken konstaterade att de flesta hade blå ögon. Två hade gröna och en hade bruna. Sen kom turen till mig. Jag ensam hade grå. En grå ruta i stapeln. när fröken såg att jag blev ledsen skyndade hon sig att rätta till det. "Hårfärg är det ingen mening att räkna.De flesta har cendre. Du har cendre med rött. du har cendre med mörkt .du har cedre med aska(!) Och Eva, du har cendre med guld."