söndag 9 oktober 2011

Lotta är väldigt rädd för hundar!




Jag har många gånger fascinerats av namnen på alla de hundar, som skrämmer förståndet ur Lotta och fyller igen tomrummet efter det med namnlös fasa. De största hundarna heter saker som Ruffe, Tjing, Buster, Jippo, Maffe, Perro och Ripp. De små knähundarna som lätt kan förväxlas med en mössa eller postisch har fått namn som Gullet, Chou-chou och Snofsan.

 Är det någon som har eller känner en hund med något av dessa namn idag? Buster möjligen, eller för en jakthund kanske Ripp? Just till jakthundar lever väl lite av traditionen med korta namn kvar.

 Men överlag känns hundnamnen mycket mera omoderna än namnen på personerna i Lottaböckerna! Idag heter hundar saker som Kompis, Nikita, Devil, Rocky, Madonna eller kanske Sigge, Malte, Madicken, Douglas, eller rentav Gustav eller Märta. En hel del inflytande från underhållningsindustrin kan man ana, men också gamla ”hederliga” svenska personnamn är populära.

 Det är klart att det går mode i hundnamn liksom de namn som barnen får, de stackars barn som fått namnen Julia eller Elias när jag gick i skolan hade garanterat antingen blivit mobboffer eller tvärtom – högsta höns i gruppen!

 Men när tror ni att namn som Rut, Solveig, Lillemor, Sune, Bengt eller Åke kommer tillbaka? Och blir det som hund- eller människonamn, eller rentav både och?


Text: Lena Fredriksson  Bild: Margaretha Weimar ( Den simmande hunden heter Ed)





7 kommentarer:

Lena F sa...

I "Liselott, Lottas dotter" har jag för mig att hundsläktet äntligen får upprättelse, är det inte så?

Anne Marie sa...

Just det!
Liselott förstår genast att det har hänt Greta Persson någonting, när Cessi undrade varför hunden skällde hela tiden utan uppehåll.
Den här hunden hette Rapp och var stor, svart och blank av svett. Han mötte flickorna med översvallande glädje. Liselott är inte alls rädd för honom, vilket däremot Giggis dotter är.

Eva N sa...

Lena, namnen du räknar upp kommer, var så säker! I storstäderna och bland kändisar är de lite före andra. Dubbelnamnen är bubblare och Ebba von Sydow har en liten Marianne. Underbara Clara var med i hennes program en gång och pratade om sin Bertil. Jag hade precis sagt att det blir nog en Bertil i prinsessfamiljen. Eller en Birgitta....

Maggan W sa...

Jag tycker hundar och barn heter ungefär samma saker idag! Tex, Oscar, Lina, Douglas,Sonja, Alice,Fanny. Snart kommer 40-50 tals namnen och då kommer alldeles säkert både hundar och barn heta, Bengt, Leif, Lennart,Eva,Gunilla mm. En arbetskamrat till mig träffade en annan hundägare i skogen och pratade bort en stund. När de skulle gå åt varsitt håll ropade den andra hundägaren på sin hund: "Göran!" Mim kompis fick vända sig bort, hunden var en mops och inte alls olik en viss statsminister...

Pea sa...

Jag kände en katt som hette Chou-Chou, i Holland. Det var visst från en tecknad serie från 70-80-talet. Numera har jag märkt att det är ganska modernt att ge hundar namn på t.ex. japanska eller kinesiska, med en betydelse. Som t.ex. Moriko som betyder "skogsbarnet".

Lena F sa...

Intressanta kommentarer allihop! Mina hundar hade en kompis som hette Gert-Ove. Själv funderade jag mycket på om Ester själv var hundrädd, och fick veta att det var hon nog, litegrann.

EvaN sa...

Nya grannarna mitt emot har visst öppnat jourhem för övegivna hundar. det är jätteläskigt. Hunden far på mig på kvällen när jag går förbi. Vad ska jag göra? Får de ha hunden lös? Det är ju sådana hundar som ägarna inte har klarat dessutom....