torsdag 20 oktober 2011

”- Det är roligt att dansa, sa notarie Andersson.”



Ovanstående citat är hämtat ur ” Skärp dig, Lotta! ” . Notarie Andersson, som vi alla känner som farbror Urban gör entré i Lottas värld.  Han är gäst på Rönnviks pensionat och bjuder upp Lotta till vals.  Farbror Urban är barnsligt förtjust i att dansa vals trots att han dansar otroligt illa.

Jag är faktiskt imponerad av farbror Urban och hans dansande, han verkar ju vara medveten om att han är en usel dansör, men ändå bjuder han upp vilt främmande damer och dansar glatt på.  Han måste ju haft ett utmärkt självförtroende?

Fast visst borde han vara en fena på ett discogolv, eller? Han har ju liksom inga hämningar :-)
Jag gillar verkligen farbror Urban!

Maggan Weimar

5 kommentarer:

Karin sa...

Ja, jag gillar också farbror Urban. Han är ju en person som finns med i många böcker och blir en nära vän till hela familjen M. Kul med en karaktär som utvecklas i böckerna.
Jag längtar efter sommaren när jag ser omslaget på Skärp dig, Lotta...

Margareta B sa...

Ja, visst är fabror Urban en härlig "typ". Jag håller med dig Karin, att när man ser omslaget längtar man till sommaren. Den här boken är dessutom en av mina favoriter av Lottaböckerna.

em sa...

Kanske tyckte han att det var så roligt att dansa att han satte sig över bagateller som att han dansade illa. För hans självförtroende var det ju inte mycket bevänt med när han skulle hålla föredrag i skolans litterära förening. Då fick ju Lotta nästan fösa in honom och lova att sätta blommor framför honom, så han inte skulle synas.
Margaretha

Lena F sa...

Gullegubben! Farbror Urban var säkert medveten om att övning ger färdighet!

Anonym sa...

Jag gillar också den här boken väldigt mycket. Är väl den första där Lotta är något så när vän med Paul, även om han ger igen lite när det gäller att klä ut sig. Och sommar är ju härligt.