fredag 22 oktober 2010

Varför en flygel är en bättre present än ett piano?

Hejda dig Lotta dyker Sigge Blom upp för första gången. En mycket skojfrisk ung man som extrajobbar i sin morbrors musikaffär. Sigge skojar om allt och tror även att Lotta skojar när hon berättar att hon är ordförande i en musikförening. Jag läste boken när jag var omkring 11 år och jag kan bara tacka Sigge och Ester, som försåg mig med ett skämt som jag med framgång använt mig av lite då och då under de sista 40 åren. Jodå, det är sant, senast idag fick jag en kollega att fnissa...

– Vet ni varför det är bättre att ge bort en flygel i julklapp än ett piano?
– Jo, för det blir ju ett mycket pampigare paket om man väljer flygeln....

Margaretha Weimar

1 kommentar:

Lena F sa...

Tack för dagens första skratt! Vilken härlig bok det är!