fredag 3 september 2010

Skolförberedelser i Lottas värld

Kollegieblock till skolstart. Foto: Anna Ridell
Precis i början av boken Lotta slår till av Ester Ringnér-Lundgren (1960) skildras hur Lotta och Giggi går hem från uppropet. De tar det lugnt för att njuta av den sista fria dagen. Va? Har man haft upprop har väl skolan börjat. Ja för min del var det så i alla fall. Så jag förstår inte riktigt vad Lotta och Giggi upplever. Nå ja. Och så kommer de på att de bör köpa nya anteckningsböcker. Detta är något jag känner igen från grundskolan. Varje terminsstart valde jag bland fina pennor, pennskrin och anteckningsblock och så klart bokpapper.

Lotta och Giggi går till Rinkers bokhandel som drivs av en avlägsen släkting till Lottas pappa. När de traskar in i butiken blir de emottagna med glädje och får extrajobb några timmar. Lotta ser sig omkring och ser:
Runt alla de fristående diskarna med papper, anteckningsböcker, kollegieblock, pennor, suddgummin och sådant, trängdes skolbarn i alla åldrar. (sid.13)
Precis så upplevde jag också bokhandeln i grundskoleåldern. Dessutom delade Rinkers ut gratisscheman. Sådana delade bokhandlarna ut när jag gick i skolan. Är det så idag också?

I början av Bra gissat, Lotta är det återigen skolstartstider. Nu passar Lotta på att slå in sina skolböcker i "Ett nytt sorts papper med olika motiv för de olika ämnena." (sid. 5) Jag minns att även jag valde papper med omsorg ett år, men jag kan inte minnas om det var för att jag läst just denna Lotta-bok. Har du också valt papper med omsorg?
Vad minns du från dina skolstarter? Berätta om du vill.

Anna Ridell

2 kommentarer:

Margareta Boman sa...

Jag minns också glädjen i att välja omslagspapper, anteckningsblock och annat till varje höststart. Det liksom förgyllde höststarten som ofta kändes seg efter den sköna sommaren. Min erfarenhet är att man även idag väljer pennor, papper o. dyl. till höstterminen. Jag minns när min dotter skulle börja en ny hösttermin - hon är nu 15 år - så gick vi förväntansfullt och letade noggrant i flera bokhandlar och Åhléns innan hon bestämde sig. Frågan är om det var jag eller hon som tyckte det var roligast... Men dessvärre tar det ju slut någon gång vid 12-13 års ålder, då man ska välja själv, utan mamma.

Margareta Boman

Anna R sa...

Ja det kanske var att det jagade bort hösten lite som var del av det var roligt.