onsdag 8 september 2010

I Tussis skola

Bokomslag med skolscen. © B.Wahlströms bokförlag
I April, april Tussi av Ester Ringnér-Lundgren gör en tant Andersson studiebesök i Tussis klass. Björn Bånnsgård tipsar om denna bok med dessa citat:

– Är det någon särskild elev, som fröken Andersson vill höra på? frågade Getingen.
– Ja, tack, Tuss. . . Kristina och Kajsa-Lena. Och så den där pojken, som sitter där i hörnet och ritar på bänken.
Jerka hoppade till och stoppade raskt undan blyertspennan. För det är strängt förbjudet att rita på bänkarna. ....


....Och plötsligt blev Jerka stående och bara stirrade på henne . . .
"Fröken Andersson" skruvade lite oroligt på sig.
– Fortsätt att läsa, Jerker, sa Getingen.
– Magistern . . . sa Jerka lite tveksamt. Jag tror att . . . att . . .
Då reste sig Nora hastigt.
– Tack, men nu tror jag att jag ska gå, sa hon lite nervöst med sin nya gälla röst.
– Jaså, redan . . . sa Getingen.
– Ja, jag tror nog det. Det är väl rast . . . och . . .
- Och då blir det trångt och besvärligt, sa Getingen. Ja, jag förstår det. Men jag hoppas att fröken Andersson har haft nöje av besöket!
– Ja, mycket! sa den apan.

För den som inte är bekant med Tussi-böckerna kan berättas att Nora är en kompis till Tussi. Nora bor i Kolmården, där Tussis familj har en sommarstuga. Vid tidpunkten för den ovan relaterade episoden så är Nora på besök hos sin kusin i Stockholmsomtrådet, där även Tussi bor.

Björn Bånnsgård

Inga kommentarer: