onsdag 31 december 2008

Vad bloggade vi om 2008?

2008 på föreningens första, nu nedlagda blogg. Här kommer en sammanfattning om det som skrevs och diskuterades på föreningens blogg under 2008 för att ge en historisk återblick.
 
I början av 2008 kunde man besöka en utställning i Köping. ”Skynda, skynda att se den om du har möjlighet.” En annan trevlig nyhet var att de böcker som plockats upp ur Malmö stadsbiblioteks magasin i samband med sagoläsningen lånades ut kvickt. Böckerna om Trulsa och Pysseliten var det som hade plockats upp ur gömmorna.

Vi noterade att det under 2007 var 118 betalande medlemmar! ”Vilken ökning sedan träffen i Katrineholm 2005. Häftigt! I år ska vi knåpa vidare med föreningens struktur och rutiner samtidigt som den stora satsningen på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg är en stor del av vår tid. Är ni med?”

En rolig sak var att nyhetsbrevet fått en krönika av Irene i Sundsvall. Blev du inspirerad? Ja då är det bara att du hör av dig på "Sällskapets" mejladress. Vi hörs! 2008-02-22

Vi skrev och pratade om ”Oxveckorna - pest eller positivt” Hur gör du för att klara dig igenom oxveckorna? Och hur gjorde Lotta? 2008-02-25

Några kommentarer som dök upp var:
Jag går ut i naturen, än om den är grå. Många små förändringar syns, dag för dag är det något nytt. Att se mossa som ser ut att blomma, att gissa vilka blommor som väntar genom att se på fröställningarna känns mycket uppmuntrande. Fast - igår gick jag vilse! Det tog några timmar att hitta hem för mig och hundarna! Så idag nöjer jag mig med att titta på ekorren, som börjat komma nu på vårkanten för att stjäla fågelmat. Börjar det tryta i skogen kanske? 2008-02-26
En annan medlem skrev:
Å, jag skulle också vilja kunna pallra mig ut i naturen och njuta av de små ändringar som sker. Läskigt att gå vilse! Apropå på natur. Mamma ringde häromdagen och berättade att en björkallé vi promenerade mycket i när jag var liten är nerhuggen nu. Jag brukade krama dessa träd och kommer nog säkert att sakna dem när jag ser tomma luften nu. Det är väl konstaterat vår i Skåne nu va? Ska in på smhi.se och läsa tror jag. Kanske dags att köpa vårskor nu?? 2008-02-26
En tredje kommentar som dök upp var:
Varför inte gå en gitarrkurs!,det gjorde ju Lotta och Giggi, och sedan skynda sig iväg på en riktigt mysig sällskapsresa, alla deltagare med gitarren i högsta hugg. Min lille son spelar förresten gitarr och är med i en gitarrorkester, senast jag var och lyssnade på dem kunde jag inte hindra tankarna från att gå till "Var glad, Lotta" och hennes erfarenheter ifrån sådana evenemang. Men schwungfullt låter det med alla gitarrer samtidigt! I övrigt så är det här väl den perioden på året, då man titt som tätt i vardagslag, likt Kvirre i "...Trollguldet" måste ta till undanflykten : "Jag har naturligtvis själv, sa Kvirre. Men portmonän har gått i baklås" när det gäller slantar! Denna period är också den tid då ljuset långsamt, men till sist plötsligt, kommer tillbaka. 2008-02-26
Mera kommentarer: "Lotta brukade ju också gå vilse så det var helt stilenligt!" 2008-02-28

Utställning i Hindås. Vecka 11 öppnade en Lotta-utställning på biblioteket i Hindås. Utställare var Karin Karlsson som även gjort en utställning i Bollebygd. 2008-02-26

Vi skrev om ”Lottas orangefärgade ljus” I Helt otroligt Lotta flyttar Lotta och Paul till ett radhus. Lottas föräldrar kommer med "flyttgröt".
" – ’Flyttgröten’ kan ni spara till i morgon, sa mamma. Då kan den vara bra att ha. Så gjorde hon en sista djupdykning i bagen och tog upp ett tjockt orangefärgat ljus, som hon ställde mitt på bordet." s.32
Medlem skrev: ”Åh, vad jag älskar Lottas mamma! Sådan vill jag också vara, alltid så positiv och konstruktiv! Trevlig marshelg, sola er om ni kan, det finns inget som är nyttigare än solljus såhär års.” 2008-02-29

En annan skrev: ”Ja visst är Lottas mamma toppen! Här i Skåne är det gråmulet sedan ett halvår känns det som, men jag har blommande krokus och julrosor, och blåsippor som slår ut vilken sekund som! 2008-03-01

I september deltog Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren på Bokmässan i Göteborg.

Trollnystanet av Ester Ringnér-Lundgren finns i sagosamlingen Bland tomtar och troll årgång 92 från 1999.

Vi hade flera utställningar på hösten:
  • 10-18 september utställning på Landvetter bibliotek
  • 22 september - utställning på Mölnlycke bibliotek
  • 29 september - 12 oktober utställning i Hörnet på huvudbiblioteket i Katrineholm
  • 20 oktober - 16 november utställning på Örkelljunga bibliotek
  • 4-28 november utställning på Vellinge bibliotek

I oktober pratade vi och kakor och bakverk i Lottaböckerna. Då var det en medlem som skrev så här:
Jag tror att det var så enkelt som att i Esters generation hörde det till att man skulle bjuda på kaffebröd — inte bara när det kom gäster,utan till kaffet hörde kaffebröd. I Esters böcker serverar man kaffebröd när man bjuder på kaffe på sängen — det hörde också till. Jag som kan njuta av en napoleonbakelse eller vaniljhjärta en gång i decenniet, men för övrigt inte gillar vetebröd och småkakor tycker naturligtvis att det låter förfärligt. Att man inte gör det nu för tiden i samma utsträckning har nog fler orsaker, det är ohälsosamt, tidskrävande och dyrt — i synnerhet om man ska köpa småbröd.

Så här på rak arm minns jag inte om det bakas så mycket i Lottaböckerna - i första boken är det ju ett julbak och i någon av de senare böckerna (Läsning för Lotta?) finns ett annat julbak tillsammans med den nya vännen Vera och studiekamraten Henrietta.

Annars minns jag inte om det bakades så ofta — man gjorde våfflor ibland och i flera av böckerna ordnar man en picknick.

I november deltog föreningen på bokmässan i Örebro och det har uppmärksammats dels av Nerikes Allehanda och i den populära bokbloggen bokhora.se. Det har ni väl inte missat???

Hur många av er har träffat en Trulsa eller Kri? Jag började fundera på de där namnen efter att ha hört en diskussion om udda namn. En kvinna berättade då att hon kände en som döpt sitt barn till Trulsa. Jag spetsade genast öronen och lyssna noga. En annan kvinna i sällskapet grubblade och sa så: men hade man inte ett troll som hette Trulsa när man var liten?!

Så jag tänkte att detta måste jag kolla upp på scb och sedan eniro.se.:
I sökningen ingår personer som var folkbokförda i Sverige den 31 december 2007. Det finns 38 kvinnor som har förnamnet Trulsa. Av dessa har 16 namnet Trulsa som tilltalsnamn/förstanamn. Inga män bär namnet enligt SCB. Det finns 647 män som har förnamnet Truls . Av dessa har 388 namnet Truls som tilltalsnamn/förstanamn. Dessa siffror stämmer rätt nära med det man hittar på eniro. Det finns 2 kvinnor som har förnamnet Kri. Av dessa har 1 namnet Kri som tilltalsnamn/förstanamn. Inga män enligt SCB. Men när jag söker Kri på eniro så hittar jag massor av män och kvinnor med namnet Kri som förnamn. (Massor...flera sidor på eniro i allafall. Och det är fler än två.) Det finns 103 kvinnor som har förnamnet Kaja. Av dessa har 81 namnet Kaja som tilltalsnamn/förstanamn. Det finns 1 man som har förnamnet Kaja. Det finns ingen man som har Kaja som tilltalsnamn. Några har Kaja som efternamn. P.S på eniro finns en kvinna som heter både Ester och Kri. Det kan väl inte vara en slump?

Och för er som inte vet vem Kaja är så berättar en medlem följande:
” Kaja heter Kaja! Så här står det i "Kaja och spökbåten" (1 uppl. sidan 5) "Tänk att heta Kaja! ... Jag har sagt det här till mamma, men då ler hon bara och säger: - Jag tyckte Kaja var ett så sött namn. Och så hade du så mörkt hår... Fortsättning på sidan 6 "Farmor heter ju Kajsa och mormor heter Maja, och eftersom de stod fadder båda två, tyckte han (Kajas pappa) det var ett genialt namn jag hade hittat på." 2008-11-06

Inga kommentarer: