lördag 14 februari 2015

Intervju med Anne Marie, medlem 149.

Hej Anne Marie, när blev du medlem i sällskapet?
Eftersom jag skriver dagbok så vet jag att det var den 18 juni 2008.

Hur hörde du talas om det?
Det gjorde jag genom en artikel i någon veckotidning. Där fick jag mail-adressen och anmälde mig direkt.

Varför gick du med?
Jag blev helt fascinerad av att det fanns andra som var lika tokiga som jag och fortfarande läste sina Lotta-böcker.
Jag tyckte det var förargligt när jag som vuxen smög runt i boklådorna och funderade på om det kommit ut något nytt. Ingenting kunde hejda min köplust så fort jag hittade en nyutkommen Lotta bok. Men jag erkänner att jag låtsades att jag köpte boken till någon yngre person.

Vilken var den första Lotta-bok du läste?
Förmodligen Ja, se Lotta! För det är den boken som är mest sönderläst i min samling.

Har du läst några andra av Esters böcker?
Som tonåring läste jag alla böckerna om Kri och Vimsi.
Men sedan dröjde det faktiskt till nu i modern tid när jag gick med i sällskapet som jag började samla på så många böcker som möjligt. Så nu har jag alla flickböckerna utom Ann-Sofi och den svarta katten. Den skulle jag gärna vilja läsa!
Har även läst några av Tussi-böckerna. Visst måste Lotta ha varit precis som Tussi när hon gick på mellanstadiet!
Däremot är jag inte så förtjust i alla böcker som handlar om troll.

 
 
 
Vad tycker du om Paul?
Jag har inte funderat alls på honom genom åren.
Men jag har förstått genom att läsa bloggen att han retar en del läsare.
När jag läser Liselott, Lottas dotter kallas han för Palle. Men det känns inte som Paul för jag har lite svårt att ställa om min tanke och acceptera att det gått en generation.

 Vilken är din favoritkaraktär?
Lena Svensson från Härentuna som är med i böckerna om Kri och Vimsi.
Stackars Hasse han har det inte lätt med sin dynamiska syster. Hon är impulsiv, idérik, snäll omhändertagande och ger sig aldrig.

 Vilken bok är roligast?
Alla flickböcker som är skrivna före 1970 är bra. Det finns många episoder som fortfarande får mig att skratta högt fastän jag kan avsnitten nästan utantill.
Full fart Lotta! har en rolig beskrivning av Lotta som barnvakt.
Under en skoldag skulle hon vara barnvakt till fyraåringarna Kalle och Kajsa. Den mamman måtte haft is i magen, som utan introduktion lämnade sina barn till Lotta. Hälsade bara som hastigast i hallen och talade om att det fanns en lapp på köksbordet där det stod hur barnens gröt skulle kokas.

 Vad skulle du vilja fråga Ester om?
Det finns skildringar i flera böcker där lärarna läste upp alla elevers resultat på olika prov högt för hela klassen. Arbetade lärarna verkligen på det sättet på 50-talet?

 Har du läst om någon Esterbok nyligen?
Jag har väl alltid en bok på gång. Ibland läser jag böcker som handlar om en viss årstid. Men jag läser helst inte böcker som handlar om vintern under sommaren.
För tillfället läser jag den boken som illustrerar veckans blogginlägg.

 Var och hur förvarar du dina Esterböcker?
De står fullt synliga i bokhyllan.

Vad har du för bokfavoriter som vuxen?
Bibeln. Det är en bok som ger vägledning i alla situationer, som förklarar meningen med livet.
Jag tycker absolut inte om otäcka, okulta eller omoraliska böcker.
Läser gärna skildringar om vanliga människor som levde under arton- och nittonhundratalen.
Har nyss läst flera böcker av Erik Eriksson. Många av hans böcker har handlingen förlagd till Roslagen.
Lars Widding har skrivit en serie om hur indianerna drabbades när guldruschen drog in över Kalifornien. Det är grymt att tillhöra en minoritet när ekonomin och själviskheten styr människan. Problemet fanns då och det finns nu.

Tack för intervjun Anne Marie!

Publicerat av Maggan Weimar

2 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att läsa om din historia med Esters böcker. Ja, visst är det fantastiskt kul att vi är så många som fortsatt läsa Esters böcker! Jag läser böckerna på samma sätt som du dvs efter årstid och humör och har oftast en Esterbok på gång. Troll- och sagoböckerna har jag aldrig läst och kommer nog inte att göra det heller.

Anonym sa...

Alltid denna Paul!