lördag 1 mars 2014

Lotta och Giggi kryper ut ur konsertlokal, rätt inspirerande faktiskt :-)

 
 
I "Hejda dig, Lotta!" är Lotta och Giggi och lyssnar på kammarmusik. Ingen njutbar upplevelse då flickorna upplever att musiken saknar melodi. De vill bara därifrån, men är för väluppfostrade, ( och märkta av tidigare upplevelser i boken), för att bara resa sig upp och gå. De kommer således på att de ska krypa ut!
 
Det går bra och de lyckas oförmärkt åla sig 15 bänkrader bakåt när plötsligt musiken upphör! En prekär situation uppstår, men det går faktiskt bra, eftersom tjejerna snabbt är på fötter och börjar applådera.
 
Jag måste erkänna att jag ibland funderat över att göra samma sak, att krypa ut alltså. Ni vet när man sitter på ett urtråkigt jobbmöte och absolut inte har något giltigt skäl för att resa sig upp och gå. 
 
Tänk om man skulle liksom hasa sig ner på golvet och börja krypa mot friheten...
 
Text: Maggan Weimar
 
 
 
 
 

 

8 kommentarer:

Eva sa...

Popmusik gillar de inte och inte klassiskt. värst vad kräsna de är.

Tatiana sa...

Jag skrattar lika mycket varje gång då jag läser om då familjen såg på tv hur hon brakade fram ,

tatiana sa...

Eva
Hon beskriver i boken att hon gillar Schubert, rosenkavaljeren, ravels bolero ,Nebukadnessar mm. Det är klassisk musik

em sa...

Kammarmusik kan ju vara modern - jag tror inte att det står någonstans att det var klassisk musik.

Eva sa...

Vad är kammarmusik? sån där modern konstmusik? vad nu det är.

Rut sa...

Vad kammarmusik är finns en utförlig beskrivning i Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kammarmusik

Maggan W sa...

Jag var en gång på en konsert med kammarmusik och var väldigt fundersam just pga Lotta och Giggi. Men jag tyckte om konserten!

Rebecka sa...

Hej på er! Jag är ett troget Lotta-fan som just nu läser igenom hela serien. Hittade hit när jag ville läsa mer om Lotta på nätet. Roligt att sidan är aktiv :)