fredag 12 april 2013

Varför valde inte Lotta Sigge Blom istället för Paul?





Ja, ja, ja, jag vet att Lotta alltid säger att ” Det finns ingen som Paul”, men jag tror ändå att Sigge Blom skulle passat henne väldigt bra. Skojfrisk, rar, snäll och musikalisk var han ju, precis som Lotta.

Första gången Sigge gör entré är i ” Hejda dig, Lotta”. Han arbetar som vikarie i sin morbrors musikaffär och får Lotta att skratta för full hals genom sin rekommendation att om man i valet mellan att köpa ett piano eller en flygel i present, alltid bör välja flygeln eftersom det blir ett så mycket pampigare paket. Sedan lurar han ju förstås Lotta genom att skoja om att en svindyr fiol är ett billigt reklamexemplar som hon kan få att ha som vinst i ett lotteri, men det reder ju upp sig bra till slut.       I slutet av boken faller det sig så att Sigge omedvetet hjälper till att göra Paul aningen svartsjuk, vilket jag tycker är utmärkt eftersom Paul ibland är aningen för säker på Lotta.

Sigge är gitarrlärare för Lotta i ” Mitt i Prick, Lotta!” och dyker sedan upp i Vilken Vals, Lotta!” där han hjälper Lotta att lära sig åka slalom. Sigge Blom hjälper också till att rädda Lottas kväll på nyårsbalen då Viveka dyker upp och förstör för både Lotta och Paul. Ja, jag giller Sigge skarpt, men det var ju Paul som var den ende för Lotta.

Text: Maggan Weimar

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den boken är fortfarande rolig att läsa. Kom över ett ex av Kära Lotta som jag inte läst tidigare, där Paul och Lotta grälar för första gången på allvar, och där undrade jag varför författaren inte kunde låta dem gräla ordentligt och göra slut. Paul visade sitt rätta jag som trist farbror och Lotta ska va någon anledning åka rullbräda och köra in i folk och hoppa över schackbord och ramla in i folk. Det blir för mycket ibland. Gillar bäst böckerna där hon är tonåring.

Anonym sa...

Jag funderar på om Ester såg hela Lotta serien framför sig från början? Det tog mer än trettio år att skriva. Visste hon att Lotta och Paul skulle bli ett par? För nog är de väldigt omaka! Nu fick vi aldrig veta hur det gick för Viveka och fotbollsspelaren, Bill, men nog skulle Paul och Viveka passat för varandra.