måndag 26 mars 2012

Det mest tilltalande omslaget till en Ester-bok




Jag kan omöjligt välja en favorit, men jag tilltalas verkligen av omslaget till Kaja och de nio elefanterna.  Jag gillar bilden av Kaja där hon tittar fram genom spindelväven med sitt mörka hår och handen för munnen.  Hon ser vacker och lite orolig ut på samma gång.
Boken fanns i ett bokhandelsfönster, som jag brukade gå förbi tillsammans med några andra tjejer.

Vi brukade stå och kolla på omslagen och fundera över vilken bok vi skulle köpa eller önska oss, men ingen av oss vågade riktigt satsa på ”elefanterna” eftersom omslaget på något sätt antydde att boken var lite av en deckare.  ( Jag kanske ska tillägga att vi gick i trean och var nio år.)

Det dröjde nog en två, tre år innan jag till slut läste den och blev förvånad. Jag hade hela tiden trott att elefanterna skulle vara levande, men istället rörde det sig om nio prydnadselefanter. Boken är en tulldeckare, Kaja är ju flickbokslitteraturens enda deckartjej som hjälper tullen och det trots att boken utspelas på ett pensionat mitt ute i skogen!  

I boken finns av Esters sympatiska bipersoner den misslyckade författaren, ” skägget”  eller Allan som han egentligen heter. Om du inte läst Kaja förut så sätt igång, bokserien är jättejättebra!

Text: Maggan Weimar






Inga kommentarer: