fredag 16 juli 2010

Hibis-kusar är tåliga och lättskötta blommor!

I Full fart Lotta! utser Biologi-Firre Lotta till blomvakt vilket naturligtvis leder till komplikationer. Lotta tror att blomman, en hibiskus, fått löss och genom ett dåligt råd från en oerfaren expedit i en blomsteraffär, klipper hon av blomman alla dess blad. Ester skriver att hibiskusen efter Lottas behandling ” är naken som ett lövträd på vintern” och ”en patetiskt avskalad krukväxt”.

Jag var 10 år när jag läste Full fart Lotta! för första gången och jag har sedan dess alltid kallat den vackra blomman hibiskus för Hibis-kuse! Syskonen Månsson roade sig med att ändra betoningen på ord ibland och Hibis-kuse var deras namn på blomman hibiskus. Jag tog efter direkt, men har fått erfara att det inte alltid är läge att kalla en hibiskus för hibis-kuse. Det har hänt att folk trott att jag är okunnig om hur ordet hibiskus uttalas och då har jag känt mig aningen dum. I boken tror Lotta att vanan har att ändra betoning på ord förmodligen kommer att orsaka syskonen Månsson förargelse i något sammanhang och aningen förargligt har det faktiskt varit för mig.

Ester hade ju ambitionen att smyga in kunskap i sina böcker, när det gäller skötsel av hibis-kusar talar hon genom Biologi-Firre, som upplyser oss om att hibis-kusar är tåliga och lättskötta blommor och att de klarar att bli nerklippta. Jag som aldrig lyckats lära mig speciellt mycket om blommor har briljerat med denna kunskap vid flera tillfällen, fast jag undrar om det var medvetet från Ester sida att vi som läste Lotta-böckerna skulle lära oss hur en hibiskus ska skötas? Fast kanske ändå… I mitt exemplar av Full fart Lotta! står det att jag fick boken 1968, mina hibis-kuse kunskaper samt min betoning har alltså hängt med sedan dess.

Förresten, visst är Biologi-Firre är ett väldigt roligt smeknamn/öknamn på en biologilärare! Men varför Firre ? Eftersom Biologi-Firre heter Jansson i efternamn, kan man då anta att Firre syftar på fisk,( en djurart som tveklöst hör hemma inom Firres ämnesområde), eller syftar Firre på hans förnamn? Någon som vet hur det förhåller sig?

Margaretha Weimar

4 kommentarer:

Anne Marie sa...

Håller inte med om att Hibiskus skulle vara lättskött! Tycker själv att jag har gröna fingrar, men den krukväxten har jag aldrig lyckats behålla någon längre tid.

Maggan W sa...

Där har jag kanske förklaringen till att ingen rådfrågar mig när det gäller blomvård efter att jag uttalat min hibiskuskunkskap :-)

Irene. sa...

AnneMarie:Instämmer sannerligen i allt du säger. Jag har haft växter som yrke i ett antal år, och har definitivt gjort den erfarenheten att Hibis-Kusar, dom vill väldigt sällan samarbeta...Annars är denna bok min favorit in i hjärteroten. Ibland har jag trott att andra titlar varit min favorit, som ex.vis "Vilken fullträff..." eller " Lotta går till sjöss" men det slutar alltid med att jag bara älskar "Full fart..." och allt med den, omslagsillustrationen bl.a.
Fortsatt trevlig sommar til alla Lottomaner!

Marianne R sa...

Min uppfattning är att Firre syftar på fisk och eftersom han undervisar i biologi är det ju passande.