tisdag 6 oktober 2009

Kaffekalas i Kalmar till Esters minne


Lördagen den 3 oktober befann jag mig i Karlskrona 20 mil hemifrån. Jag kittlades av tanken att åka ytterligare 10 mil bort från min hemstad Malmö och deltaga i 4-oktoberfirandet i Kalmar. Klockan 14 den 4 oktober steg jag över tröskeln till ett gammalt trähus som enligt en skylt förmodligen uppfördes 1771. Ovanför ytterdörren hängde en kaffekittel. På andra våningen ligger Kullzénska konditoriet i en våning som har bevarat sin gammaldags inredning. Mina tankar gick genast till tant Bernhardina.

Jag träffade Maria Wiell som var värd för firandet och hennes mamma Karin samt Karin Persson. Vi hade mycket trevligt. Vid bordet intill satt tre ungdomar och en av dem tog fotot av oss alla. Skall alla sex vara med på bilden, frågade de, och inbegrep de två fotografierna av Ester. Ungdomarna blev intresserade av Sällskapet och naturligtvis kände tjejen igen Lotta. De fick varsin broschyr som de studerade ingående. När vi sedan vid vårt bord tittade på bilder från bokmässan på en digitalfotoram tyckte de att vi hade så roligt vid vårt bord.

Det var en mycket trevlig kaféstund och jag fick träffa två medlemmar som jag tidigare bara kände till namnet. Tack för en mysig stund. Marianne Ringnér.


Fotona kommer från Marianne Ringnér

1 kommentar:

Anna R sa...

Ja en sån där digital fotoram är ju jättebra. Det var jättekul att titta på bilder i den i Krokek.