onsdag 24 november 2010

Vad J.K. Rowling och Ester Ringnér-Lundgren har gemensamt!

J.K. Rowling eller Joanne Rowling, är den kvinna som skrivit Harry Potter-böckerna. Underbara och mångfacetterade böcker som kan läsas av alla, ung som gammal. Vad har då Rowling och Ringnér-Lundgren gemensamt? Jag håller med om att det kanske inte är helt solklart, då Rowling skrev fantasy runt 2000-talet och Ringnér-Lundgren skrev flickböcker på 1950-1960-talet. Men när jag läser de roliga och insiktsfulla skildringarna av lärarna på Harrys trollkarlsskola så kommer tanken på Ringnér-Lundgren. Hos denna författare finns Susan som avskyr Lotta och hos Rowling finns Snape som avskyr Harry. Harry har stöd av den trygga professor McGonagall och den kloke Dumbledore. Kri och Vimsi har den empatiske Tim och Lotta har Lockige Fridolf.

Båda författarna skildrar hur betydelsefulla lärarna är för eleverna och hur skolan är varje ung människas grogrund och att vänskap och goda relationer är viktigt för att den unga människan ska må bra. Om jag personligen ska rekommendera den Lotta-bok som jag skrattar mest åt så blir det nog Hejda dig Lotta!. Den bok jag skrattar mest åt i Harry Potter-serien är Hemligheternas kammare, bok nummer två. Porträttet av Gyllenroy Lockman, den nyanställde läraren i försvar mot svartkonster är galet rolig. Jag har inte skrattat så mycket åt ett lärarporträtt sedan jag läste om Maran i Rena snurren Lotta! Det är också väldigt roligt när trollkarlsbarnen rensar trädgårdslandet, de rensar inte ogräs utan tomtenissar (Rowling)! Jag undrar vad Jonas i Skärp dig Lotta! skulle ha sagt om han fått rensa trädgårdslandet från tomtenissar istället för ogräs?

Margaretha Weimar

1 kommentar:

Lena F sa...

Rensa tomtenissar, ja det får man väl göra efter jul. Christer är tomtegalen, så då finns det jobb att göra här för alla trollkarlar!
Men vad skoj att få veta något om Rowlings böcker, trodde att det var mest magi och mindre muntrationer!